Piątkowy koncert symfoniczny 28 kwietnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi pochodzący z Mołdawii Mihail Agafita, jeden z najbardziej utalentowanych młodych dyrygentów europejskich, doceniany za charyzmę, przekonujące i wrażliwe interpretacje oraz wysublimowaną technikę.
W pierwszej części koncertu usłyszymy Uwerturę do komedioopery „Dwie chatki” Karola Kurpińskiego oraz Koncert D-dur op. 1 na altówkę i orkiestrę Carla Stamitza, który wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej zagra koreańska altowiolistka Yoon-Kyung Shin, była koncertmistrzyni New England Conservatory Philharmonia Orchestra oraz New England Conservatory Chamber Orchestra. Prowadziła też i dyrygowała Stony Brook University Orchestra jako asystent. Jest aktywnym członkiem Sejong Soloists, Seoul Virtuosi, Hwaum Chamber Orchestra i Ensemble Lars, piastuje także stanowisko akademickie na Kookmin University. W drugiej części koncertu zabrzmią Entrée z „The Rites of the Spring” Ghenadie Ciobanu oraz obrazy z baletu „Pietruszka” Igora Strawińskiego.
KONCERT SYMFONICZNY
SALA KONCERTOWA UL. PODLEŚNA 2
Piątek, 28 kwietnia 2017 | godz. 19.00
Karol Kurpiński (1785–1857)
Uwertura do komedioopery „Dwie chatki”
Carl Stamitz (1745–1801)
Koncert D-dur op. 1 na altówkę i orkiestrę
Allegro non troppo
Andante moderato
Rondo (Allegretto)
***
Ghenadie Ciobanu (ur. 1957)
Entrée z „The Rites of the Spring”
Igor Strawiński (1882–1971)
Balet „Pietruszka” (wer. 1947)
Obraz pierwszy – jarmark w dzień Maslenicy (w Zapusty) na Placu Admiralskim
I. Introdukcja
II. Tłum
III. Budka Szarlatana
IV. Taniec rosyjski
Obraz drugi – komórka Pietruszki
I. Komórka Pietruszki
Obraz trzeci – komnata Maura
I. Komnata Maura
II. Taniec Baleriny
III. Walc Maura z Baleriną
Obraz czwarty – Plac Admiralski w wieczór zapustny
I. Plac Admiralski w wieczór zapustny
II. Taniec dwóch nianiek
III. Taniec z niedźwiedziem
IV. Taniec cyganek
V. Taniec stangretów i stajennych
VI. Maskarada
VII. Śmierć Pietruszki
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mihail Agafita dyrygent
Yoon-Kyung Shin altówka
MIHAIL AGAFITA
Pochodzi z Mołdawii, gdzie studiował dyrygenturę na State Institute of Arts w Kiszyniowie, a następnie kontynuował naukę dyrygentury symfonicznej na National University of Music w Bukareszcie (Rumunia) w klasie słynnego prof. D. Goi. Powszechnie ogłoszony jednym z najbardziej utalentowanych młodych dyrygentów w Europie, artysta w ciągu ostatnich dwudziestu lat zadyrygował przeszło 600 koncertami, operami oraz baletami, prowadząc zespoły z Rumunii, Mołdawii, Hiszpanii, Finlandii, USA, Włoch, Rosji, Polski, Czech, Ukrainy i Białorusi. Współpracował
ze znaczącymi zespołami orkiestrowymi całego świata, brał udział w licznych międzynarodowych festiwalach muzycznych. W roku 2005 oraz 2007 brał udział w kursie mistrzowskim P. Strauba. Od 2004 r. piastuje stanowisko stałego dyrygenta Filharmonii Narodowej Mołdawii, w której od 2013 r. jest pierwszym dyrygentem i kierownikiem artystycznym. W latach 2009–2013 był stałym dyrygentem Transylvania State Philharmonic Orchestra w Klużu-Napoce (Rumunia). Imponujący, różnorodny repertuar artysty zawiera utwory od baroku do współczesności, a w nim kilka światowych premier. Współpracował z szeregiem światowych sław, wśród których byli m.in. R. Levin, L. Văduva, D. Borşan, C. Anghelescu, V. Gheorghiu, A. Paley, D. Flury, Ph. Cuper, A. Nabioulin, D. Grimal, C. Boldizsár, Ş. Lupu, G. Croitoru, A. Tomescu, A. Khachatourian, L. Prunaru, F. Croitoru, P. Miklós, G. Stoleriu, A. Krastev, M. Ylönen, A. Niculescu, I. Gârneţ, P. Kopatchinskaja, V. Naforniţă, R. Marian, A. Conunova-Dumortier, J.F. Antonioli, J. Bálint, M. Bieşu, M. Drobinsky, T. Pandolfi, M. Ungureanu, B. Andrianov, F. Ionescu-Galaţi, A. Jilihovschi, G. Januševičius, R. Suma, P. Taballione czy L. de Ratuld. W 2010 r. stał się członkiem Związku Muzyków Republiki Mołdawii. Od debiutu artysta doceniany był za
charyzmę i talent artystyczny, przekonujące i wrażliwe interpretacje oraz wysublimowaną technikę. Dekretem prezydenckim przyznano mu najwyższy tytuł honorowy Republiki Mołdawii w dziedzinie kultury – „Ludowego Artysty” oraz tytuł „Zasłużony dla Kultury” za wieloletnią służbę i popularyzowanie sztuki muzycznej. Został też wielokrotnie nagrodzony za znaczące osiągnięcia artystyczne oraz wyróżniającą się działalność sceniczną, m.in. Nagrodą im. L. Hubica czy nagrodą im. G. Musicescu.
YOON-KYUNG SHIN
Koreańska skrzypaczka i altowiolistka zadebiutowała z Daegu Philharmonic Orchestra w Południowej Korei w wieku 6 lat. W wieku lat 9 wyjechała z rodzicami do USA, gdzie naukę kontynuowała pod kierunkiem J. Brodsky’ego w Temple University Prep School. Laureatka stypendium „Utalentowany Młody Muzyk”, w ramach którego wykonała partię solową ze szkolną Baroque Ensemble Orchestra. Po powrocie do domu wróciła do nauki w Yewon School i Seoul Arts High School i ukończyła z wyróżnieniem Seoul National University. Wyższe studia kontynuowała w USA w New England Conservatory, które także ukończyła z wyróżnieniem. Dotychczas skupiona na skrzypcach, zdecydowała się na studia doktoranckie w dziedzinie zarówno skrzypiec, jak i altówki na Stony Brook University, gdzie uczyła się pod kierunkiem Ph. Setzera, S. Kima, D. Pannera i Emerson String Quartet,
a także została laureatką stypendiów im. E. i F. Stallerów. Dyplom z altówki obroniła w Juilliard School. Jej talent doceniono na wielu konkursach skrzypcowych, takich jak Segae Newspaper Competition, Korea/Germany Brahms Association Competition czy Seoul Philharmonic Orchestra Competition. Jako solistka towarzyszyła m.in. zespołom Bucheon Philharmonic Orchestra, Sofia Symphonic Orchestra czy Seoul National University Ensemble Modern, wystąpiła także ze Stony Brook University Orchestra jako laureatka Stony Brook University Concerto Competition w 2010 r. oraz w Trinity Church na serii recitalowej „Concerts at One”. Jako kameralistka wzięła udział w koncercie „Sunday Morning Chamber Concert” na Schleswig-Holstein Music Festival oraz wraz z TIMF Ensemble na koncercie „Korean Composers in the U.S.” Współpracowała z uznanymi artystami, takimi jak C. Carr, S. Kim, D. Panner, A. Hass, Dong-Suk Kang, Young-Chang Cho, Ik-Hwan Bae,
S. Jackiw czy Parker Quartet. Uczyła się na kursach mistrzowskich D. Weilersteina, P. Frank, J. Smirnoffa i A. Kavafian. Jako muzyk orkiestrowy brała udział w trasach koncertowych po Niemczech i Brazylii ze Schleswig-Holstein Festival Orchestra oraz po Japonii z New York Asian Symphony Orchestra. Była koncertmistrzem New England Conservatory Philharmonia Orchestra oraz New England Conservatory Chamber Orchestra, gdzie wykonała wiele wirtuozowskich partii solowych,
m.in. tę z „Don Kichota” R. Straussa. Prowadziła też i dyrygowała Stony Brook University Orchestra jako asystent. Jest aktywnym członkiem Sejong Soloists, Seoul Virtuosi, Hwaum Chamber Orchestra i Ensemble Lars, piastuje także stanowisko akademickie na Kookmin University.
Fot. archiwum artysty